keskiviikko 28. tammikuuta 2009

Kauppakassi


Hesarissa vertailtiin tänään erilaisten kauppakassien ekologisuutta. Yllätys oli - ainakin minulle - että paras on kierrätysmuovista tehty kertakäyttökassi. Niitä saa minun lähikaupastani, mutta kaikki muovikassit eivät ole kierrätysmuovia. Toiseksi paras on kangaskassi. Ja huonoin - uusi tuote, biokassi.

Olen pitänyt parhaana kangaskassia, ja jos olen tullut menneeksi kauppaan ilman sitä, olen ostanut biokassin, kun olen kuvitellut tekeväni ekoteon. Mutta biokassissapa onkin materiaalina paljon öljyä, jonka kuluttaminen tähän tapaan on järjetöntä. Toinen keskeinen materiaali kassissa on maissitärkkelys. Ei kuulosta hyvältä sekään.

Kangaskassi on toki paras. Se edellyttää vain sitä, että kassi on jatkuvasti käytössä. Testissä oletettiin, että kassi on kiinalainen halpatuote, jonka valmistamiseen on tarvittu kivihiiltä. Siitä johtui sen kohtalaisen suuri hiilijalanjälki.

Kassin voi kuitenkin tehdä itse kierrätyskankaasta. Silloin sen ekologinen kuorma on varmasti aika pieni verrattuna kiinalaiseen.

Ja kyllä kasseja Suomessakin valmistetaan, eikä maksa edes paljon.

Tänä aamuna päätin, että en osta enää ainoatakaan biokassia. Jos mukana ei ole kangaskassia, ostan kierrätysmuovikassin tai paperikassin.

Kun vielä tulisi käyttäneeksi biojäteastiassa sanomalehdestä tehtyä pussia, niin ei tarvitsisi ostaa biojätepussejakaan. Siinäpä seuraava tavoite.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Mää käytän biojäteastiassa sanomalehdestä käärästyä pussia, opin tekemään sellasen jollain enkun kurssilla lukiossa. Jotain hyötyä niistäkin.^^