lauantai 22. elokuuta 2009

Kesän kuvat

Jatulintarha haastoi minut muutama kuukausi sitten kuvameemiin. Silloin minulla ei tuntunut oikein olevan kuvia, joilla siihen osallistua. Vähän kuvia on vieläkin, mutta kun kesällä olen innoissani kameran kanssa kuljeskellut, voin valita tämän kesän kuvistani niitä aiheita, jotka ovat olleet toistuvia ja tärkeitä. Kaiken kaikkiaan olen kuvannut luontoa: kasveja, eläimiä, maisemia.




1. Linnut

Mökillä olin ihastuksissani, kun näin telkkäemon kuusine poikasineen. Vaikka jouduin kuvaamaan niitä pitkään keskipäivällä vastavaloon, en malttanut olla kuvaamatta. Kuvat ovat siis ylivalottuneita, eikä niitä saa korjaamallakaan mallikelpoisiksi. Onneksi linnut lähtivät tunnin lekottelun ja leikin jälkeen uimaan rantaa pitkin: pääsin kuvaamaan aurinko selkäni takana. Vaikeinta on lentävän linnun kuvaaminen: tuntui aivan mahdottomalta saada lintu lennossa kuvaan, tarkentaa, laukaista sekunnin välissä. Kun sen olin tehnyt, huomasin, että ruudussa olikin vain pala taivasta tai vain linnun siipi, pyrstö.






2. Taivaat

Johtuiko tuosta lentävien lintujen kuvaamisen vaikeudesta vai siitä, että minusta loppukesän taivaat ovat olleet erityisen kauniita, olen kuvannut paljon pilviä. Pilvet ovat kiehtovia, etäisyyttä niiden ja minun välilläni on vaikea käsittää, ja silti ne tuntuvat olevan osa lähiympäristöäni. Ylempi kuva on makuuhuoneeni ikkunasta otettu. (lisäys 24.8.Vaihdoin kuvan, kun kamerastani löytyi viime viikolla kuvattuja taivaita. Pidin tämän väreistä.) Tarkka katsoja huomaa kotikaupunkini tunnetun maamerkin. Alempi kuva on esimerkki siitä, mitä syntyi, kun yritin kuvata lintuja. Ovat ne pääskytkin tuossa kuvassa, mutta katsoja näkee lähinnä taivaan, pilvet ja seinän.



3. Kukat

Olen hyvin perinteinen luontoa harrastava kuvaaja siinä, että kuvaan mielelläni kukkia. Digikamerallani se onnistuu varsin helposti. Kukkien kauneus on ikuista, hetkellistä. Siinä lienee kukkien aikojen yli jatkunut viehätys.


4. Maisemat

Kaikkein vähiten kuvissani on maisemia, mutta mökkilomallani oli ihanaa kuljeskella kallioilla ja kuvata öisiä rantoja. Mikä jälkeenpäin harmitti, oli se, etten tullut heränneeksi aaumaikaisin kuvaamaan. Tai etten valvonut läpi yön ja kuvannut maisemaa valon muutoksessa. Olen oppinut paljon valosta tämän kesän aikana, kiitos valokuvauksen.

j.k. Unohdin eilen haastaa, teen sen nyt: Ikkunaiines, Mika Sipura, Sanat, KooTee.

9 kommenttia:

Iines kirjoitti...

Kiitän haasteesta, johon muistelen joskus vastanneeni. Se ei tahtia haittaa, vaan otan mielelläni haasteen uudelleen vastaan, sillä tältä kesältä on julkaisemattomia kuvia.

Palataan siis asiaan!

Leila kirjoitti...

Hauskaa!

Iines kirjoitti...

Piti vielä erikseen sanomani, että kuvasi ovat hyviä, jos muka olet aloittelija.

Kuvissasi näyttäytyy mm. suomalainen maalaismaisema, josta ainakaan minä en saa nähtävästi koskaan tarpeekseni.

Erikoismaininta tämän jutun alimmalle kuvalle, jonka kuulaus ja pehmeä vedenväri viehättää.

Leila kirjoitti...

Voi, kiitos kauniista sanoistasi.

Kyllä minä olen aivan aloittelija. Kuvannut toki olen niin kuin kuka tahansa: matkoilla, sukujuhlissa. Mutta mitään sen kummempaa en ole ennen tehnyt - paitsi aivan nuorena, lukiovuosinani harrastin kuvaamista monien muiden harrastusten lisäksi.

Enkä vuosikausiin ole juuri kuvia ottanutkaan, kun ei ole ollut kameraa. 20 vuotta vanha kamerani tuntui liian isolta ja hankalalta, vaikka sillä vielä 2000-luvun alun matkakuvat otinkin. Ja onhan digikuvaus aika eri maailmasta muutoinkin.

Ehkä se vaikuttaa kuvissani, että olen aina ollut kiinnostunut kuvista, taidekuvista erityisesti,kuvataiteesta. Taidenäyttelyt ovat vetäneet puoleensa, taidemuseot. Kuvista oppii niin paljon katsomalla.

anitak kirjoitti...

Kiitos Hilma, otan mielelläni valokuvahaasteen vastaan. Niitä haasteita ole ikinä liikaa.

Minäkin kuvaan mielellään taidetta siellä missä sitä saa kuvata. Suomen musoissahan on noit akieltoja. Katutaidetta saa onneksi kuvata vapaasti.

KooTee kirjoitti...

Kiitos haasteesta.
Olen saanut ko. haasteen jo aiemminkin, mutta olen tehnyt periaatepäätöksen olla vastaamatta näihin haasteisiin.
Niinpä en tee poikkeusta kohdallasi koska en ole vastannut aiempiinkaan.
Toivon, että et pahoita mieltäsi.
Tervetuloa katsemaan kuviani toistekkin, niistä näkee mitä kuvaan milloinkin =D

Leila kirjoitti...

Anita: Nykytekniikka ei vahingoita taideteoksia, jos salamaa ei käytä. Siksi kuvauskielto tuntuu tarpeettomalta. Mutta kyllä olen törmännyt hyvin ankariin kuvauskieltoihin ja kieltäjiin muuallakin, esim. Ufficissa.

KooTee: En tietenkään pahoita mieltäni. Jokainen päättää itse, mihin osallistuu, mitä tekee. Kuviasi katselen varmasti myöhemminkin.

Mika kirjoitti...

Haaste on otettu vastaan.

Iines kirjoitti...

Vastasin tähän tänään kuvablogissani.